úterý 3. května 2016

Víno a sejr: hašiš

Spíš teda přesněji Hachis parmentier, Jo smůla, hašiš si uvaříme jindy. Takže co že to dneska budeme vařit? Jedná se o francouzskou klasiku, když to vezmu úplně od podlahy, tak si upatláme mletý maso s kaší. Ale abychom se vyhnuli zavádějícím a nepřesným zjednodušením, nejdřív trochu historie:

s pomocníkem jde všechno líp!

Hachis je obecně jídlo, v kterém jsou jeho části hachés, neboli nasekané. jméno Parmentier je pak jméno jakéhosi lékárníka Antoina Parmentiera který vsadil boty na to, že tuberkulózu lze porazit speciální dietou a léčil tak na dvoře Ludvíka XVI, odvážný pokus! 


Vyslovujeme: Aši parmantijé :)


Co budeme potřebovat?

Tady budu asi nepatrně nepřesná, co se týká množství surovin. Záleží pro kolik osob vaříte a jak máte velký zapékací misky, ani já jsem nic nevážila ani neodměřovala, prostě podle oka...což je asi takto, pro dvě - tři osoby:


  • Asi 10-12 středních brambor
  • Asi 200 gramů masa (v originálním receptu je maso hovězí, já jsem dala půlku hovězího a půl krůtího)
  • Trochu jakéhokoli mléčného výrobku (já zakysaná smetana) do bramborové kaše
  • dva oříšky slaného másla
  • česnek
  • sůl
  • pepř
  • jakékoli bylinky co máte doma (provensálské, petržel, majoránku, bazalku)
  • kmín
  • rajčátka čerstvá či sušená

Začneme tím, že si oškrábeme brambory a nakrájíme je na úzké kroužky, to aby se uvařily co nejrychleji. Dáme vařit spolu se solí a kmínem. Doma jsme vždycky vařili brambory s kmínem a já jsem se až mnohem později dozvěděla, že kmín přidávaly babičky, protože neutralizuje škodlivý solanin přítomný v zelených a klíčících bramborách. Já jsem přidala ještě trochu muškátového oříšku. Uvařené brambory slejeme a rozmixujeme, zalejeme trochou mléčného výrobku. Upřímně nemusíte zůstávat pouze u mléka, já dávám často zakysanou smetanu, smetanu, ovčí tvaroh...Dosolíme, dopepříme.



Teď ten Haš. Samozřejmě můžete koupit maso už umletý. Já jsem ale nedávno schrastila malinkatej mlýnek a nemohla jsem se dočkat, až si zamelu. Namlela jsem si proto oba druhy masa a pak ještě společně s máslem česnek, sušená rajčátka a nejaké zelené bylinky, co mi jako jediné vyrašily, bohužel už si nepamatuju, co to bylo, tipuju na koriandr. Všechno jsem smíchala dohromady, rozpálila jsem pánvičku a šup s tím tam. Cibuložrouti ještě nezapomenou na cibuli, my ostatní co se bez ní rádi obejdem ji v původních receptech ignorujeme.


do masové směsi můžeme přidat např. červené víno

V této fázi je užitečné si dát předehřát troubu asi na 200 stupňů.

Pak už jenom vezmeme zapékací misku nebo pekáček, vymažeme ho máslem a na dno rozprostřeme půlku bramborové kaše. Na ni dáme všechnu masovou směs, tu můžeme ještě posypat strouhaným sýrem. Já jsem si zapomněla obstarat eidam a tak jsem musela nastrouhat čtyřletý Comté. Pak pěkně rozetřeme druhou půlku pyré a opět posypeme sýrem, nebo někdo radí také strouhankou. Dáme do trouby zapéct asi na 20 minut, plus posledních 5 minut přesuneme pekáč do horní části a troubu pořádně okotlíme, aby nám sýr zezlátnul. Doporučuju servírovat se zeleným salátem

No a to je ono:



Bon ap' ;)

1 komentář: