pondělí 24. listopadu 2014

Dýňové hrátky

i bubáci se dají sníst!
Jedním z pokladů, které jsem u protinožců v kocourkově objevila, je určitě dýně. Upozorňuji, že tenhle příspěvek rozhodně nebude pro ty jedince, kteří se živí přijímáním vesmírné energie a pozitivními vibracemi ze slunce a pokojových rostlin. Zřejmě jsem neobjevila nic dosud neobjeveného, stejně se s vámi o to podělím, jednak proto, že se mi chce a potom proto, že jsem právě dojedla kousek vlastního výrobku a přemýšlím o slupnutí dalšího.

Dýně, nejsem znalec, ale budeme se bavit o takové té malé, oranžové, té, z které nevyřezáváte haloweenská strašidla. Prozradím vám dva vlastní recepty, které mě napadly po pohledu do ledničky. 


Recept první: dýňová krémová polévka

"To si snad dělá psinu ta holka, tohle každý zná!!" Klíííd! Každý ne, takže:
V pánvičkohrnci (takový ten kastrůlek co je vevnitř z teflonu) si rozpustíme kousek másla. Na něm zpěníme jeden velký stroužek česneku, zasypeme troškou soli a muškátového oříšku. Přidáme na kostičky nakrájenou tu malou dýňku, jak jsem o ní básnila, i se šlupkou (bez jadýrek a takového toho vláknovitého šmejdu co je kolem jadýrek). Tohle musí odsejpat, nenechte česnek zhnědnout, stejně tak muškát. Zalejeme horkou vodou z konvice tak, aby byla všechna dýně ponořená a ještě asi tak dva tři cm nad ní. Stáhneme fajr a přiklopíme pokličkou. Dusíme dokud i ta šlupka není měkká. Žádné magi kostička ani kuchárek ani jinej šmejd nepřidáváme, šlupka má sama o sobě vynikající chuť.

Pak se nabízí jeden zlepšovák. Pokud vám v ledničce zbyla kostra kuřátka se zbytky nedoobraného masíčka, obereme ho a chvilku před koncem dušení přidáme nakrájené do hrnce. Pak tu nebohou dýňku s kuřátkem rozmixujeme mixérem na jemno. Tady pozor, pokud hrnec vrátíme na plotýnku, začne vulkanická reakce a horká dýně na vás začne prskat a zaneřádí vám celou kuchyň. Je třeba hned přidat podle chuti trošku smetany. Jak tučné nechám na vás, trochou myslím tak 5 až 10 ml. Voilá!

šmarjá přece nebudu fotit polívku, tohle je taky pěkný podzimní!



Recept druhý: podzimní dýňový quiche /kiš/

Jak na quiche jsme si už objasnili, dneska mě ale napadla kombinace přímo podzimní a vzhledem k potřebě sdělat půlku dýně i praktická. Aby zase nebyla polívka, přemýšlela jsem ještě o dalších možnostech a surovinách snoubících se s oranžovou nevěstou, jako třeba kukuřice nebo žampiony, věřte mi ale že méně je v tomto případě více.

Opět si nakrájíme dýňku na malé kostičky. Pak mě osvítil Polreich svatý a ve skříňce jsem objevila oříškový olej. Použila jsem ho proto místo másla. Na něj jsem hodila lopatičku hrubé soli a pak nakrájenou dýni a špetku muškátového oříšku. Nechala lehoučce osmahnout a zalila asi půl skleničkou vody. Dusila kolem půl hoďky. Mezitím jsem si vyndala již připravené listové těsto a vyložila jím kruhovou formu, probodala vidličkou. Změklou dýni jsem na těsto vyklopila a ve stejné pánvičce osmahla jedno na drobno nakrájené krůtí prso. Vyklopila jsem ho na dýni. V misce jsem smíchala 20 cl smetany a 20 cl mléka, 3 vejce, sůl, pepř. Tímto jsem všechno zalila a dala péct na cca 50 min a 200 stupňů. 

mňam!

Poslední pochoutka, kterou jsem z dýně stvořila, bylo dýňové pyré. Jednoduše uvaříte dýni, klidně i s bramborou, mrkví či petrželí, vodu slijete a celé to rozmixujete. Pro zjemnění jsem pro tentokrát přidala řecký jogurt. Podáváme k masu, rybě, prostě jako bramborovou kaši :)

Pak taky můžete dýni vyhodit do koše, to když se dlouho rozmýšlíte, co s ní.

Tak.

domácí brutalita

Žádné komentáře:

Okomentovat